2015. június 28., vasárnap

Óvodából iskolába

Iskolaérett a gyermekem?
 
Talán korainak tűnik már most az iskolakezdésre gondolni, de azoknak a szülőknek, akiknek gyermeke lassan eléri az iskolás kort, mérlegelniük kell, hogy beírassák e gyermeküket az általános iskola első osztályába vagy sem. Joggal merülnek fel kérdések a szülőkben, hiszen a legjobbat akarják gyermeküknek és tudják, visszaút már nincs. 
 
Iskolaérett a gyermekem? Képes lesz annyi időt egyhelyben ülve, kellő figyelemmel tölteni? Van elég türelme, kitartása a sok – sok feladathoz? Hogy viseli majd a kudarcokat? 
 
Az iskolakezdés minden gyermek életében, személyiségfejlődésében egy mérföldkő, amely gyermek és szülő számára egyaránt meghatározó. Sok szülő nagyobb aggodalommal várja az iskolát, mint a gyermek, hiszen kettejük közül neki van rálátása arra, hogy milyen feladatokat kell majd teljesíteni a kis nebulónak. Ahhoz, hogy gyermekünk számára a tanulás örömteli legyen és a diákévek szorongások, kudarcok nélkül teljenek megfelelő alapokkal kell rendelkeznie, amelyre az évek során építhet. Ehhez elengedhetetlen gyermekünk iskolaérettsége. Hogy valóban felkészült e, vagy sem a diákévekre, az sok esetben csak az iskolai évek alatt derül ki. A gyermekek tanulási nehézségei mögött számos probléma megbújik, ám ezek nagycsoportban könnyen kiszűrhetők és viszonylag rövid idő alatt korrigálhatók. 
 
Az iskolaérettségnek számos kritériuma van, azonban jelenlegi oktatási rendszerünkben nem kötelező a gyermekek iskolaérettségének vizsgálata.

Erre vonatkozóan a tankötelezettség megállapításáról szóló rendelet az irányadó. 
 
Miért fontos, hogy reálisan lássuk gyermekünk iskolaérettségét?
 
Az iskolaérettségi vizsgálat célja a megelőzés. Az iskolába készülő gyermekek felmérésével képet kapunk a gyermek képességeiről testi, lelki, szellemi fejlettségéről és szükség esetén, ezek célzott fejlesztésével elkerülhetjük az iskolai kudarcokat. Lehetőséget ad a hiányosságok feltárására és azok pótlására még az iskolakezdés előtt.
Az iskolai érettséghez elengedhetetlen a megfelelő testi fejlettség, az érzékszervek épsége, a megfelelő eszközkezelés, a koordinált mozgás, a szociális érettség, az anyanyelv ismerete, feladattudat, a tartós figyelem, a megfelelően fejlett emlékezet, korának megfelelő szintű fogalmi gondolkodás, kialakult dominancia. 
 
Az iskolai kudarcok megelőzhetőek. Tegyünk érte együtt.




1 megjegyzés:

  1. ANYUKA üzenete az első fejlesztő nap után:
    "Köszi szépen, és Ezer köszi azért, mert ma vált el tőlem először mosolyogva mikor iskolába mentek reggel. Már ezért megérte a tegnapi napunk.
    Üdv. "

    VálaszTörlés