Iskolaérett
a gyermekem?
Talán korainak tűnik
már most az iskolakezdésre gondolni, de azoknak a szülőknek, akiknek gyermeke
lassan eléri az iskolás kort, mérlegelniük kell, hogy beírassák e gyermeküket
az általános iskola első osztályába vagy sem. Joggal merülnek fel kérdések a
szülőkben, hiszen a legjobbat akarják gyermeküknek és tudják, visszaút már
nincs.
Iskolaérett a gyermekem?
Képes lesz annyi időt egyhelyben ülve, kellő figyelemmel tölteni? Van elég türelme, kitartása a sok – sok feladathoz?
Hogy viseli majd a kudarcokat?
Az iskolakezdés minden
gyermek életében, személyiségfejlődésében egy mérföldkő, amely gyermek és
szülő számára egyaránt meghatározó. Sok szülő nagyobb aggodalommal várja az
iskolát, mint a gyermek, hiszen kettejük közül neki van rálátása arra, hogy milyen
feladatokat kell majd teljesíteni a kis nebulónak. Ahhoz, hogy gyermekünk
számára a tanulás örömteli legyen és a diákévek szorongások, kudarcok nélkül
teljenek megfelelő alapokkal kell rendelkeznie, amelyre az évek során építhet. Ehhez
elengedhetetlen gyermekünk iskolaérettsége. Hogy valóban felkészült
e, vagy sem a diákévekre, az sok esetben csak az iskolai évek alatt derül ki. A
gyermekek tanulási nehézségei mögött számos probléma megbújhat, ám ezek
nagycsoportban könnyen kiszűrhetők és viszonylag rövid idő alatt korrigálhatók.
Az
iskolaérettségnek számos kritériuma van, azonban jelenlegi oktatási
rendszerünkben nem kötelező a gyermekek iskolaérettségének vizsgálata.
Erre
vonatkozóan a tankötelezettség megállapításáról szóló rendelet az irányadó.
Miért
fontos, hogy reálisan lássuk gyermekünk iskolaérettségét?
Az iskolaérettségi
vizsgálat célja a megelőzés. Az iskolába készülő gyermekek felmérésével képet
kapunk képességeikről testi, lelki, szellemi fejlettségükről és szükség
esetén, ezek célzott fejlesztésével elkerülhetjük az iskolai kudarcokat. Lehetőséget
ad a hiányosságok feltárására és azok pótlására még az iskolakezdés előtt.
Az iskolai érettséghez
elengedhetetlen a megfelelő testi fejlettség, az érzékszervek épsége, a
megfelelő eszközkezelés, a koordinált mozgás, a szociális érettség, az
anyanyelv ismerete, a feladattudat, a tartós figyelem, a megfelelően fejlett
emlékezet, a korának megfelelő szintű fogalmi gondolkodás, a kialakult dominancia.
Az iskolába készülő gyermekek felmérése kb. 2 órát vesz igénybe, amely során 34 vizsgált terület kiértékelése adja a szakvéleményt. Amennyiben a vizsgálat rámutat bizonyos területek fejlesztési igényére, és a szülők kérik a fejlesztést, úgy a szakvélemény alapján összeállított egyéni fejlesztési terv szerint történik a felzárkóztatás.
Az iskolába készülő gyermekek felmérése kb. 2 órát vesz igénybe, amely során 34 vizsgált terület kiértékelése adja a szakvéleményt. Amennyiben a vizsgálat rámutat bizonyos területek fejlesztési igényére, és a szülők kérik a fejlesztést, úgy a szakvélemény alapján összeállított egyéni fejlesztési terv szerint történik a felzárkóztatás.
Az iskolai kudarcok
megelőzhetőek. Tegyünk érte együtt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése