Iskolaérettségi vizsgálat



Iskolaérett a gyermekem?

Talán korainak tűnik már most az iskolakezdésre gondolni, de azoknak a szülőknek, akiknek gyermeke lassan eléri az iskolás kort, mérlegelniük kell, hogy beírassák e gyermeküket az általános iskola első osztályába vagy sem. Joggal merülnek fel kérdések a szülőkben, hiszen a legjobbat akarják gyermeküknek és tudják, visszaút már nincs.

Iskolaérett a gyermekem? Képes lesz annyi időt egyhelyben ülve, kellő figyelemmel tölteni?  Van elég türelme, kitartása a sok – sok feladathoz?  Hogy viseli majd a kudarcokat?

Az iskolakezdés minden gyermek életében, személyiségfejlődésében egy mérföldkő, amely gyermek és szülő számára egyaránt meghatározó. Sok szülő nagyobb aggodalommal várja az iskolát, mint a gyermek, hiszen kettejük közül neki van rálátása arra, hogy milyen feladatokat kell majd teljesíteni a kis nebulónak. Ahhoz, hogy gyermekünk számára a tanulás örömteli legyen és a diákévek szorongások, kudarcok nélkül teljenek megfelelő alapokkal kell rendelkeznie, amelyre az évek során építhet. Ehhez elengedhetetlen gyermekünk iskolaérettsége. Hogy valóban felkészült e, vagy sem a diákévekre, az sok esetben csak az iskolai évek alatt derül ki. A gyermekek tanulási nehézségei mögött számos probléma megbújhat, ám ezek nagycsoportban könnyen kiszűrhetők és viszonylag rövid idő alatt korrigálhatók.

Az iskolaérettségnek számos kritériuma van, azonban jelenlegi oktatási rendszerünkben nem kötelező a gyermekek iskolaérettségének vizsgálata.

Erre vonatkozóan a tankötelezettség megállapításáról szóló rendelet az irányadó. 

Miért fontos, hogy reálisan lássuk gyermekünk iskolaérettségét?

Az iskolaérettségi vizsgálat célja a megelőzés. Az iskolába készülő gyermekek felmérésével képet kapunk képességeikről testi, lelki, szellemi fejlettségükről és szükség esetén, ezek célzott fejlesztésével elkerülhetjük az iskolai kudarcokat. Lehetőséget ad a hiányosságok feltárására és azok pótlására még az iskolakezdés előtt.
Az iskolai érettséghez elengedhetetlen a megfelelő testi fejlettség, az érzékszervek épsége, a megfelelő eszközkezelés, a koordinált mozgás, a szociális érettség, az anyanyelv ismerete, a feladattudat, a tartós figyelem, a megfelelően fejlett emlékezet, a korának megfelelő szintű fogalmi gondolkodás, a kialakult dominancia. 

Az iskolába készülő gyermekek felmérése kb. 2 órát vesz igénybe, amely során 34 vizsgált terület kiértékelése adja a szakvéleményt. Amennyiben a vizsgálat rámutat bizonyos területek fejlesztési igényére, és a szülők kérik a fejlesztést, úgy a szakvélemény alapján összeállított egyéni fejlesztési terv  szerint történik a felzárkóztatás.

Az iskolai kudarcok megelőzhetőek. Tegyünk érte együtt. 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése